Sunday 7 July 2013

SeeFood in Kota Kinabalu, Sabah

Assalamualaikum wbt ... countdown before Ramadan - 3 days and I'm so excited! Macam mane dengan korang semua? Dah prepare untuk bulan yang penuh keberkatan ni? Okay, before I start writing, nak share niat untuk berpuasa. Maklumla, bulan Ramadan cuma datang setahun sekali je kan, so mungkin ada diantara kita yang kurang ingat (hehe) niat untuk berpuasa, Don't worry, tak salah pun kalau terlupa, yang salahnya kalau kita tak cuba untuk ingat :)

.
Okay, as the title says, today's entry is about food! Yeay! So, I was thinking, I'm a Sabahan and when people ask me, "apa yang menarik di Sabah?" or "what is special in Sabah?" The easiest answer would be food (for me maybe) Sabah memang famous dengan makanan laut (seafood). Ada banyak tempat kat Kota Kinabalu ni yang korang boleh pergi untuk makan makanan laut yang best2! And one of it is Anjung Selera, located in Jalan Sulaman, near Yayasan Sabah building. About 30 minutes from Kota Kinabalu City Center. Kat Anjung Selera ni memang banyak warung. Basically, specialities kat tempat ni memang makanan laut, steamboat, tapi, pada masa yang sama, ada jugak chicken wings and satay. 




Nak dijadikan cerita, malam tadi, pegila makan kat Anjung Selera ni. Antara menu yang dipesan adalah, tadaa!

Sweet and sour fish

Udang goreng tepung (paling sadap)

Steamed fish with ginger 

Price range untuk ikan, 100g = RM 4.00 dan untuk udang 100g = RM 5.00. Dalam gambar kat atas ni, udang tu 300g, lebih kurang 10 ekor. Total semua, kurang daripada RM 100 and makan dalam 3 orang. Berbaloi, memang berbaloi! (hehe) Oleh sebab banyak giler warung kat sana, kita promo la sikit warung yang me and my family pergi semalam, warung C6 (second last stall). Service mungkin tak la hebat kebabom, tapi kena sabarla ye :)

Last but not least, kepada sesiapa yang ada plan nak melawat Kota Kinabalu, jangan lupa cuba makanan laut kat sini ye. Bak kata orang, tak sah kalau dah sampai KK tak cuba makanan laut (ye ke?). Also, selamat menjalani ibadah puasa dan semoga bulan Ramadan pada tahun ni membawa seribu keberkatan untuk kita semua, InshaAllah :) 

other places to eat in Kota Kinabalu -> click here 

follow me on Twitter

No comments:

Post a Comment