Sunday 14 July 2013

Coretan dari insan kerdil (dan comel)


Sakitnya hati, kalau nak ikutkan perasaan marah ni, dah lama aku cincing-cincang dua ekor makhluk tu. Kurang ajar, biadab, bodoh, dungu dan macam macam lagi perkataan kesat yang ditulis untuk menggambarkan betapa marahnya orang-orang kita terhadap blogger suam-suam kuku yang dikatakan telah membuat statement yang menyentuh sensitivity umat Islam. Masha-Allah. Pertama kali tengok gambar itu pun, hati saya mendidih. Kata kata kesat hampir hampir terpacul keluar dari mulut (hampir ye, belum lagi). Tapi mengingatkan diri yang sedang berpuasa, saya beristighfar. Bangun dari tempat duduk dan mengalihkan pandangan daripada skrin computer. 10 minit kemudian, saya kembali duduk dan termenung. Bukan apa, cuma terfikir, kenapalah orang-orang kita mudah sangat melatah? Sukar mengawal rasa marah dalam diri. Sedangkan, Islam itu sangat indah. Islam itu mengajar umatnya untuk bersederhana dalam semua hal, termasuklah dalam berbicara. Rasulullah SAW sendiri mengajar kita untuk sentiasa berlemah lembut, sabar dan menyayangi antara satu sama lain. Mungkin ada yang kata, “kalau dah orang pijak kepala kita, tak kan lah nak diam je?” Ada bertulnya, kalau kita diam, mungkin makin menjadi jadilah penghinaan yang kita akan terima. Tapi, bukan dengan cara maki hamun, mengugut dan sebagainya. Ada cara lain, bertenang dan sama-sama kita muhasabah diri. Kalau kita mudah sangat melatah dan mengamuk bila ‘dicucuk’, maka agama kita akan jadi lemah dan‘fragile’. Kita tak nak sampai perkara tu terjadi. Kita agama yang kuat, kalau dulu sewaktu Bulan Rmadan pun, Rasullah SAW dan umat Islam boleh pergi berperang dan menang, sekarang, bentuk peperangan yang perlu kita hadapi adalah berbeza. Kita mungkin tidak diserang secara fizikal, tetapi kita diserang dan diuji secara mental. Kalau mental kita lemah, kalau kita terlalu ikutkan emosi, tak taulah apa yang akan jadi pada umat Islam di kemudian hari. Islam tu sangat mudah dan senang difahami, jangan kerana sikap ekstrimis kita, maka orang lain memandang agama Allah SWT ni sebagai satu perkara yang susah. Namun begitu, jauh di sudut hati saya, agak terkilan dengan sikap bloggers ni. Kerana sikap tidak ambil peduli mereka, telah wujud prejudis dalam kalangan rakyat di negara ini. Suka saya nak bercerita, saya tidak pernah rasa terpinggir ketika bersama dengan rakan-rakan bukan Islam atau bukan Melayu. Jika kami keluar bersama, mereka akan pastikan restoran yang kami pergi ada tanda dan sijil halal. Mereka hormat waktu solat saya dan kesanggupan mereka untuk bertanyakan hal-hal berkaitan agama Islam membuatkan saya rasa lebih diterima. Adakalanya, saya terlalu emosional ketika berbincang hal-hal yang berkaitan dengan agama dan bangsa, namun, saya tetap hormat pendapat mereka dan saya cuba sedaya upaya untuk menjelaskan pendapat dan pandangan diri saya kepada mereka. Saya bukanlah seorang yang serba serbi sempurna dalam segala hal dan mungkin coretan ini juga tidak disenangi oleh segelintir pihak, namun, jika anda menghormati pandangan saya, InshaAllah saya akan menghormati pendapat anda juga. Seruan saya buat semua umat Islam, muhasabah diri sebelum nak mengeluarkan statement statement melenting anda. Jaga nama baik diri, bangsa dan yang penting AGAMA ALLAH SWT ini. Islam itu indah dan InshAllah, kita juga adalah makhluk Allah yang paling indah di muka bumi ni. Buat rakan-rakan tidak seagama, jauh di sudut hati, saya memohon agar sama-sama kita saling menghormati. Saya menerima dan sedaya upaya mencuba untuk menghormati budaya dan cara hidup anda, dan saya berharap agar anda juga begitu. Akhir kata, selamat berpuasa dan semoga Ramadan tahun ini lebih baik dari tahun-tahun sebelumnya, Wallahualam.   

No comments:

Post a Comment